Tips og gode råd til Paris

Frederikskirken har spurgt unge danskere, der har boet kortere eller længere tid i Paris, hvilke tips og råd, de gerne vil give videre til nye danskere i Paris. Her er hvad de svarede...

Ankomst til Paris

• Hvis du er taget til Paris for at arbejde, men ikke finder noget lige med det samme, så bare bliv ved! Der er arbejde til alle – det samme gælder bolig!
    • Værdsæt de lange frokostpauser!
    • Hav ikke for høje forventninger til dig selv, det tager tid at lære et sprog! Man bliver ikke franskmand på seks måneder.
    • Der går også hverdag i den i Paris, og det er ikke altid en drøm, ligesom derhjemme, men tag det stille og roligt, for selvfølgelig går det op og ned.
    • Ét år i Paris er en lillebitte del af dit liv, men det kommer til at fylde en stor del i hukommelsen.
    • Ryk dine grænser og prøv en masse nyt – det er det værd i sidste ende.
    • Hold ud, det bliver nemmere!
    • Brug kirkens fællesskab. Det er rart at kunne tale med andre danskere, og man kan lære meget af deres erfaringer.
    • Lad være med at sige for meget nej, det får man mange flere oplevelser ud af (selvom det nogle gange kan virke fjollet).
    • Hvis du er au pair: Find en balance med familien, der blander det familiære og det professionelle på en måde, du er komfortabel med. Tænk gerne over det på forhånd.
    • Husk, at børn er børn, og at I nok skal komme godt ud af det med tiden, hvis de er afvisende eller aggressive i starten.
    • Hvis du er au pair, så sørg for, at du og familien har de samme forventninger fra starten af.

Fritid

• Gå ud for at møde andre mennesker! UD UD UD!
    • Husk at gå på museum, se byen. Det er ofte gratis, når man er under 26!
    • Find dig nogle stamsteder; caféer, museer, hvad du ellers kan lide – det får et fremmed sted til hurtigere at virke som hjem.
    • Prøv at gøre byen til din egen – udforsk og undersøg en masse. Prøv at droppe alle klichéerne, byen har så meget at byde på!
    • Uanset hvad, så start i sprogskole!
    • Torsdagskoret i kirken er super hyggeligt – tag med!
    • Få set de ting, du gerne vil. Tiden går hurtigt, og det er bare federe at være her, hvis man føler at man kender byen godt.
    • Gå i sprogskole. Det er godt at have en rutine i sin hverdag, som ikke kun er børnepasning (hvis du er au pair). Det er også en god måde at få venner på.
    • Udnyt de mange (gratis) tilbud for unge under 26: Museer, biograf, studierabatter osv.
    • Nyd det! Hvis du ikke ved, hvad du skal lave, er Paris en perfekt by at gå tur i. Byen skal helt sikkert ses på gåben!
    • Få snakket med en masse nye mennesker og mødes med dem for at se, om de er noget for dig. Man kan sagtens mødes uden at de behøver være ens bedste venner.
    • Kom ud og se mange forskellige områder af byen fra start af, så bliver det meget nemmere at finde rundt og føle sig godt tilpas i byen.

Franskmænd og den franske kultur

• Forbered dig på, at franskmænd godt kan være arrogante mht. hvis du vil have hjælp til noget som metrokort eller andet servicerelateret. Systemet er langsomt.
    • Parisere har ikke tålmodighed til at tale fransk med dig, hvis du ikke taler godt fransk, og de vil så insistere på at tale engelsk. MEN de synes alle, at det er rigtig fedt, at du tør flytte til Frankrig.
    • Franskmænd er ikke så snobbede, som stereotyperne siger.
    • Prøv at lære sproget – det bliver nemmere og sjovere.
    • Forbered dig på, at praktiske ting tager tid. At oprette bankkonto er besværligt, og der skal udfyldes mange papirer. Hvis du kan, så find en franskmand, der kender systemet og kan hjælpe.
    • Forvent ikke nødvendigvis at få franske venner, det er svært især hvis du ikke taler fransk. Men venner fra andre verdensdele kan man sagtens finde.
    • Don’t take no for an answer! Især ikke i butikker, banker, osv.
    • Vær ikke bange for at tage en diskussion på fx restauranter. Parisere kan være stædige, men hvis du har ret og bliver ved, overgiver de sig (som regel)!

Gode spisesteder og andre tips

• Køb gode sko til at gå langt i!

• Man får de bedste falafler hos Chez Hanna, og der er køen kortere!
    • Folk spiser ikke mandelcroissanter i Paris.
    • De bedste kanelsnurrer (som i Danmark) findes hos Fragments i det 3.
    • Gode klubber og barer: Concrete, 2e District, Au Chat Noir, Café Populaire, Chez Prune
    • Cloud Cakes (veganske kager)
    • Alt tæt ved Canal Saint-Martin er hyggeligt
    • God kaffebarer: La Fontaine de Belleville, La Caféothèque, Coutume Café, L’Oisiuethé (strikke-/tesalon)
    • Boghandlere på engelsk: Abbey’s, Shakespeare & Co., San Fransisco
    • Vintage-kæden ”Free ’P’ Star” har store bunker med tøj til 1 euro stykket. Her kan virkelig gøres nogle fund!
    • Hvis du er studerende/eller går på sprogskole, kan du få et bevis fra skolen om, at du er studerende. Så kan du få et metrokort for et helt år for kun 350 euro. Dette dog kun hvis du har en fransk bank – ellers skal du bede din værtsfamilie/en ven om at gøre det for dig og overføre pengene til dem.